93550fef 8c62 4485 9069 78e90cb43459      KOMPLEXNÍ SIMULTÁNNÍ DIAGNOSTIKA VE VODNÍCH SPORTECH

Antropometrie, tělesné složení a handgrip 

Vhodným morfologickým parametrům rychlostních kanoistů se zabývala dlouhá řada studií (např. Ackland et al., 2003; Hamano et al., 2015). Na základě jejich závěrů sledujeme u rychlostních kanoistů pouze parametry, u nichž byl zjištěn signifikantní vztah k výkonu. Jedná se o následující parametry: tělesná výška, hmotnost, % tuku, rozpětí paží, výška v sedu, obvod předloktí, obvod bicepsu, obvod lýtka a obvod stehna. Obvodové parametry horních a dolních končetin nám pomáhají určit rozložení tělesné hmotnosti, kdy očekáváme převažující distribuci svalové hmoty do trupu a horních končetin. Dále zaznamenáváme tři pokusy maximálního stisku ruky (hand-grip) v sedu s pažemi podél těla (Busta, Coufalová & Cochrane, 2022). Tento test nám pomáhá snáze identifikovat sportovce s nedostatečnými i mimořádnými silovými předpoklady.

Stupňovaný zátěžový test 5 x 1 km

Stupňovaný zátěžový intervalový test je standardní metoda používaná ve sportovní diagnostice k hodnocení vytrvalostní kapacity, určení metabolických prahů (aerobního a anaerobního) a stanovení tréninkových zón. V případě RK se jedná o hlavní test.

Test je založen na postupném zvyšování intenzity zátěže v pravidelných intervalech (tzv. stupních). Každý stupeň má vymezené trvání, v případě RK je to 1 km. Jednotlivé stupně jsou odděleny 1,5minutovou pauzou, ve které je sportovci odebrán laktát z ušního boltce. Laktát je odebrán i před zahájením testu a samozřejmě také na jeho úplném konci, tedy po dojetí posledního submaximálního úseku.

Intenzita intervalů (resp. rychlost lokomoce) je určena frekvencí pádlování a dle Borgovy škály vnímané námahy (RPE - Rating of Perceived Exertion). Vztahuje se k originální 6 – 20 bodové škále, která byla navržena tak, aby hodnoty přibližně odpovídaly srdeční frekvenci (např. RPE 13 ≈ 130 tepů/min). Frekvence pádlování se může lišit - například u frekvenčně pádlující singlířky a singlíře s dlouhým záběrem, proto danému stupni intenzity vždy odpovídá určité nejpravděpodobnější rozpětí frekvence. Frekvence pádlování je zobrazena na přístroji SpeedCoach® GPS – Model 2 umístěného na palubě lodi závodníka tak, aby mohl frekvenci po celou dobu kontrolovat. Stejně tak ale on-line kontrolujeme tepovou frekvenci a zároveň je nutné stále pamatovat na subjektivní vnímání zatížení, kdy první dva intervaly by měly být lehké.

Kategorie

Stupeň intenzity

Frekvence pádlování (spm)

RPE

Tepová frekvence (%)

Očekáváná hodnota LA (mmol.l-1)

K1

1 velmi nízká

55 - 60

11 - 12

55 – 60 %

< 2 mmol.l-1

2 aerobní

60 - 70

13 - 14

65 – 70 %

2 – 3 mmol.l-1

3 vyšší střední

70 – 80

15 - 16

75 – 80 %

3 – 4 mmol.l-1

4 vysoká

80 - 90

17 - 18

85 – 90 %

4 – 6 mmol.l-1

5 velmi vysoká

90 - 100

19 – 20

95 – 100 %

>8 mmol.l-1 (často 10 – 16)

C1

1 velmi nízká

30 - 35

11 - 12

55 – 60 %

< 2 mmol.l-1

2 aerobní

35 - 40

13 - 14

65 – 70 %

2 – 3 mmol.l-1

3 vyšší střední

40 - 45

15 - 16

75 – 80 %

3 – 4 mmol.l-1

4 vysoká

45 - 50

17 - 18

85 – 90 %

4 – 6 mmol.l-1

5 velmi vysoká

> 50

19 - 20

95 – 100 %

>8 mmol.l-1 (často 10 – 16)

Stupně intenzity pro RK. 

Díky SpeedCoach® GPS – Model 2 sportovec vidí frekvenci pádlování a rychlost lodi, doplňkově se řídí Borgovou škálou. V dalších měřeních, kdy známe maximální tepovou frekvenci přímo při specifické činnosti pádlování, je možné se již řídit tepovou frekvencí.

Během stupňovaného testu je provedena spiroergometrie (Matamax® 3B) a oxygenometrie (PortaLite®). Oxygenometrické senzory jsou umístěny na předloktí, tricepsu a širokém zádovém svalu. Z testu je pořízen videozáznam pro potřeby pozdější technické analýzy.

Specifický tenzometrický test 

Tenzometrické vyšetření může být provedeno v rámci předešlého testu prostřednictvím veřejně dostupného zařízení PaddleMate®. Toto zařízení ovšem neumožňuje integraci veškerých kinetických a dynamických parametrů jízdy a je proto lepší (v případě, že se u konkrétního sportovce jedná o velmi žádoucí znalosti) přistoupit k důkladnějšímu měření zajišťovaného Ing. Martinem Kuciánem.

Po instalaci tenzometru na vlastní pádlo závodníka a umístění akcelerometru na loď je absolvován 300m úsek submaximální (závodní intenzitou). Test je natáčen. Biomechanické (kinetické a dynamické) parametry výkonu jsou implementovány do videa, čímž vzniká velmi přesný obraz o technice pádlování konkrétního závodníka.